دو عنوان شریف» و سید» به طور کلّى براى مشخص ساختن اعقاب حضرت محمد(ص) به کار میرود. عنوان اول به معناى صاحب شرف است و در سرزمینهاى عربى به کسانى اطلاق میگردد که از نسل پیامبر باشند.
سید» به معناى آقا و سرور و صاحب مجد و عزت است و به نظر میرسد در قرون چهارم و پنجم براى سادات به کار گرفته شده است.
فرزندان زن سیده نیز از نظر نسبی سید شمرده می شوند لذا در عرف به آنها میرزا می گویند،فقط از نظر فقهی خمس (در صورت فقیر بودن) به فرزندان کسی تعلق می گیرد که از پدر سید باشند در نتیجه بین کسانی که فقط مادرشان سید است با کسانی که پدر یا والدین آنها سیدند از نظر نسبی و سیادت فرقی نیست ولی از نظر پاره ای از احکام فقهی تفاوت دارند.
سادات بنابر دلایل تاریخی و فشارهای دستگاه حاکم به نقاط مختلف مهاجرت نموده و در آنجا تشکیل خانواده دادند، و همین امر باعث شد تا ساداتی با زبانهای متفاوت در کشورهای مختلف از جمله ایران حضور داشته باشندکه اصالتا عرب و از نسل بنی هاشم میباشند. فرزندان زن سیده نیز از نظر نسبی سید شمرده می شوند لذا در عرف به آنها میرزا می گویند،فقط از نظر فقهی خمس (در صورت فقیر بودن) به فرزندان کسی تعلق می گیرد که از پدر سید باشند در نتیجه بین کسانی که فقط مادرشان سید است با کسانی که پدر یا والدین آنها سیدند از نظر نسبی و سیادت فرقی نیست ولی از نظر پاره ای از احکام فقهی تفاوت دارند.
سادات بنابر دلایل تاریخی و فشارهای دستگاه حاکم به نقاط مختلف مهاجرت نموده و در آنجا تشکیل خانواده دادند، و همین امر باعث شد تا ساداتی با زبانهای متفاوت در کشورهای مختلف از جمله ایران حضور داشته باشندکه اصالتا عرب و از نسل بنی هاشم میباشند. سادات آله کبود با بیش از پانزده قرن در این بلاد مسلط به زبان عربی بوده ونام فرزندان خود بیشتر با حروف عربی بکار می بردند. وبیشتر در دروس احکام ویا روضه ها ویا شبی خوانی ( تعزیه ) ودایر کردن مکتب خانه ها به توسط ملا ها که زینت ساز اهالی بوده وحتا در عصر کشف حجاب با نفوذ مامورین نظمیه در عهد رضا شاه نتوانسته نفوذ کنند که با توجه به همیاری بزرگان وسران سادات روستای آله کبود سنگر ومقاومت وحفظ هویت خویش بهرمند بوده وبا ورود سادات وطلاب به حوضه های همدان ونجف اشرف حکایت دارد. ودر سالهای نه جندان دور ورود طلاب این روستا به شهرستان قم بوده وهم اکنون هستند. حضرات آیت الله سید محمد باقر همدانی گروسی آله کبودی. وبزرگانی جند. که همگی از فرزندان ونوادگان امام موسی الکاظم علیه السلام هستند برابر متن دست نویس شچره نامه تاریخی به تاریخ 1035 هجر ی قمری قلمی گردیده. وهم اکنون در دست سید مسعود زمانی می باشد. که امام زاده سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان وجداد وی که از فرزندان زید شهید که قبر شریفشان در قاعنات خراسان جنوبی می باشد. وجود این امام زاده در بلاد گروس روستای آله کبود همیشه زینت بخش بوده
به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، امامزادگان(ع) و بقاع متبرکه از اماکنی هستند که مردم به صورت خودجوش و با اشتیاق در آنها حضور بهم میرسانند و ایام نوروز و زمان تحویل سال گویای این مهم است و واضح است که امامزادگان، نماد ترویج مذهب تشیع جعفری و زمینه ساز زنده نگهداری باورهای عامه مردماند که در گذار زمان کمتر دستخوش تغییر و تحول آفرینی میشوند.
اعتقاد به خاندان امامت و نبوت، حقیقتی گسست ناپذیر بوده که از دیرباز در سرشت و هویت ایرانیان پاک آئین و نیک زاد ریشه دوانده و موجب گرایشات آنان به فضایل ایمانی و انسانی گردیده که خود بازتابی از اعتقادات مذهبی و توسل آنان به امامزادگان آرامیده در بقاع متبرکه این سرزمین دارد.
آستان امامزاده زيد بن موسى(ع) در شهرستان قاین و روستای آفريز واقع شده است و در فاصله ۵۰ کیلومتری از قاین قرار دارد، روستای آفریز نیز در مسیر جاده سرایان ـ بيرجند ـ قاین قرار دارد، رود خانه شورود از شش کیلومتر جنوب آن می گذرد و کوه زیارتگاه در جنوب شرق آن واقع است.
آفريز پيشينه كهن داشته و بخشی از تاريخ آن را می توان از تاريخ شهادت امامزاده زيدالنار (ع) به سال ۲۰۳ هجری قمری در اين آبادی دانست. ومرقد مبارک فرزند وی به نام سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان که در درگیری خان زین شیراز ذخم شمشیر برداشته بود در سن 92 سالگی به درجه شهادت نائل گردیده وقبر شریف شان در روستای آله کبود. می باشد. وچون در عهد عباسیان وحکام منطقه هویت خودرا مخفی نگه داشته وقبر شریف شان معروف به قدمگاه دوازده امام یا بقای متبرکه حکایت دارد. (وابن عنبه) چنین در قلم خود آورده که زید ابن موسی الکاظم (ع ) دارای چهار پسر بوده وهمگی در رکاب حضرت امیر احمد شاه چراغ به بلاد شیراز بوده اند که به توسط حکام شیراز به نام خطلغ خان تعدای از امام زاده گان وشیعیان ودوستاران اهل بیت (ع ) به تعداد 250 نفر در رکاب احمد شاه چراغ به شهادت رسیده وبقیه کاروان شبانه بین آنها جدایی افتاده وسید حسین همراه زن وفرزندان ویکی از خواهرانش به (نام صغرا ای) به مناطقی ثعب العبور به نام اله کبود سکان می یابند. تهیه کننده حاج سید حسن زمانی.
مرحوم کربلای سید علی کرم از سادات آله کبود در سال 1328 هجری قمری با مراجعه به محضر مبارک امام موسی صدر یک پنجم دارایی خود را بعنوان خمس هدیه می نماید. در منزل آقا سید محمد باقر همدانی این اتفاق افتاده بود. و آن سند تاریخی موجود می باشد.
منصور،=دوانقی جلاد شماره یک در عهد عباسیان
خلیفه غاصب عباسی، عدهاى از سادات را دستگیر کرد و دستور داد تا آنان را به زنجیر بکشند و داخل کجاوهاى بدون سرپوش و فرش سوار کنند، سپس آنان را در زیر زمینى محبوس سازند که شب و روز در آن قابل تشخیص نبود. از این روی، علویان زندانی، قرآن را پنج قسمت کردند و هر نماز پنج گانه را پس از خواندن یک قسمت، اقامه میداشتند. آنان حتى براى قضاى حاجت ناگزیر بودند از محل ست خود استفاده کنند و این وضع برایشان مشقّت آور بود. به علاوه سلامتیِ حبسشدگان به شدت تهدید میشد و عدهاى به دلیل بیماری، گرسنگى و تشنگى از دنیا میرفتند.
منصور یکى از سادات را احضار کرد و دستور داد لباسهایش را پاره کنند، سپس 150 تازیانه بر او زد. یکى از آن شلاقها به صورت وى اصابت کرد. آن سید که از نوادگان امام حسن مجتبی(علیه السلام) بود، گفت: واى بر تو! از صورت من صرف نظر کن. منصور عباسى به جلاد گفت: سى تازیانه بر سرش بزن. یکى از آنها به دیدگانش خورد و چشم او را از جاى کند و خون بر صورتش جارى گردید. پس از این وضع اسف بار و تحمل شکنجهاى شدید، آن علوى به شهادت رسید.
همچنین منصور، محمد بن ابراهیم بن حسن را احضار کرد و او از نظر سیما چنان جذبهاى داشت که سرآمد عصر خود بود. منصور گفت: دیباجِ زرد تویی؟ به خدا سوگند! به شیوهاى تو را نابود کنم که با دیگرى چنین نکردهام. آن گاه دستور داد که زنده زنده بر روى او ستونى بنا کنند و او در زیر آن ساختمان به شهادت رسید. امیدواریم این چشمه کوثر به عنوان چشمهیی زلال بتواند همه گرفتاریهای اسلام را به مانند یک صافی، صاف کند . حاج سید حسن زمانی.
هویت امام زاده شاخص گروس آله کبود.
سید ,سادات ,امام ,فرزندان ,آله ,بوده ,از نظر ,که از ,آله کبود ,از سادات ,می باشد ,تشکیل خانواده دادند، ,آنجا تشکیل خانواده ,حضور داشته باشندکه ,داشته باشندکه اصالتا
درباره این سایت