محل تبلیغات شما

  قول دادم این محرم معصیت کمتر کنم
   همت توبه به درگاه خدا را خواستم
    از علی موسی الرضا رزق لباس مشکیه
      دستباف حضرت خیرالنسا را خواستم
        هر محرم زیر دین صلح آقاییم ما
           یا امام مجتبی اشفع لنا را خواستم
             کربلایی نیستم اما تو شاهد باش که
               هردعایی کردم اول کربلا را خواستم

خادم امام زاده سید حسین بدیع امانی.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هر که در مرثیه حسین علیه السلام شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می‌گرداند.

هر که در مرثیه حسین (علیه السّلام) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب می گرداند.همیشه زبان، مترجم عقل بوده ولی ترجمان عشق، چشم است. آنجا که اشکی از روی احساس و درد و سوز می ریزد، عشق حضور دارد ولی آنجا که زبان با گردش منظم خود جمله های منطقی می سازد عقل حاضر است. بنابراین همانطور که استدلالات منطقی و کوبنده می تواند همبستگی گوینده را با اهداف رهبران مکتب آشکار سازد قطره اشک نیز می تواند اعلان جنگ عاطفی بر ضد دشمنان مکتب محسوب گردد. از این رو گریه حضرت زینب علیهاالسلام بر اهل بیت علیهم السّلام گریه عاطفی و گریه پیام آور و یک نوع نهی از منکر و شعار شورانگیز و سوزاننده و رسواگر طاغوتیان و ستمگران بود. بر همین اساس است که پیامبر اکرم و امامان علیهم السّلام کسی را که آمادگی گریه کردن ندارد به تباکی (خود را به شکل گریه درآوردن) دعوت کرده اند تا یاد حسین در همه قرون و اعصار در خاطره ها زنده بماند.

در اجر و ثواب گریه بر امام حسین علیه السّلام
اجر و مزد گریه برای آن حضرت بسیار عظیم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن می باشد.

گریه برای آن حضرت سختی های زمان احتضار را از بین می برد زیرا امام صادق علیه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیه السّلام) را یاد می کنی؟

عرض کرد: بلی والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه می کنم.

حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهی دید در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را می کنند که سبب روشنی چشم تو باشد. از علمای قدیم آله کبود.

 

 

 

 

روز اول محرم، اولین روز از ماه حزن و اندوه آل محمد (علیهم السّلام) است. همه انبیاء و اولیاء و ملائکه و شیعیان از جن و انس و دوستان اهل بیت (علیهم السّلام) در هرکجای عالم که باشند محزون اند. باید گفت: ماه حزن و اندوه تمام عالم است، چنانچه در کتاب خصائص اینبیه می نویسد:

همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پاره سید الشهداء (علیه السّلام) را از عرش خدا رو به زمین می آویزند و حزن و اندوه، عالم را فرا می گیرد.[1]

و در روایتی که در کتاب امالی شیخ صدوق(ره) نقل شده است، امام رضا (علیه السّلام) می فرماید:

زمانی که ماه محرم می رسید، پدرم (موسی بن جعفر علیه السّلام) را کسی­خندان نمی­دید و پیوسته محزون بود تا اینکه ده روز سپری می­شد. زمانی که روز دهم (عاشورا) می رسید، آن روز، روز مصیبت و خون و گریه اش بود و می فرمود: این همان روزی است که حسین علیه السّلام در آن کشته شده است. [2]

در کتاب ثمرات الاعواد می نویسد: عادت امام صادق علیه السلام و دیگر أئمه (علیهم السّلام) یکی پس از دیگری چنین بود که وقتی ماه محرم می رسید، دیگر نمی خندیدند و کسی آنها را خندان نمی دید. امام رضا علیه السّلام در دهۀ اول محرم، همه ساله مجلس عزا برپا می کرد و در مجلس خودشان، شخصاً شرکت می نمود و می فرمود برای زنها پرده ای آویزان کنند تا مخّدرات پشت پرده بنشینند و به شعرا و مداحانی که در مجلس حضور پیدا می کردند می فرمودند برای جدّم حسین علیه السلام بخوانید و همه گریه می کردند.

درهمان کتاب نقل می کند که شخصی به امام صادق علیه السلام عرض می کند: قربانت گردم، میّتی که از دنیا می رود باز ماندگان او برایش بعد از مرگش مجلس عزا برپا می کند ولی شما و شیعیانتان روز اول ماه محرم که می رسد مجالس عزا و عزاداری برای سید الشهداء علیه السلام برپا می­کنید؟

امام صادق علیه السّلام در جواب فرمودند: وقتی هلال ماه محرم می رسد، ملائکه پیراهن پاره پاره و غرق به خون سید الشهداء علیه السلام را در آسمان منتشر و ظاهر می کنند، پس ما و شیعیانمان آن را با چشم دل  می بینیم.

 

 روضه های آله کبود نشان از معنویت سادات  در بلاد گروس است.

 

 

https://www.tarafdari.com/sites/default/files/contents/user204084/content-sound/img_20161009_190248.jpg

 طاق ابرویت مرا سمت مصلی می کشد
   اشک، چشمان تو را مانند دریا می کشد
     از خجالت آب گشتی تا که دیدی دختری
      عکس مشکی را به روی خاک صحرا می کشد
        ماه جایش آسمان است علتش این است اگر
             آسمان دارد تو را بالا و بالا می کشد


عمر بن سعد ملعون پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) سر مبارک آن حضرت را بخولی سپرد تا دیگر سرها را از خاک و خون تمیز کرد و بهمراهی شمر بن ذی الجوشن و قیس بن اشعث و عمر و بن الحجاج در روز عاشورا برای ابن زیاد فرستاد .

سگان حوأب بر عايشه پارس مى‌كنند

================

رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم همسرانش را بر حذر داشته بود از اين كه بعد او اظهار مخالفتى كنند و يا در فتنه‌اى كه او صلّى اللّه عليه و آله و سلم از آن خبر داده بود و بر پا دارندگانش را ناكثين-پيمان شكنان-ناميده بود داخل شوند رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم در ضمن بيان اخبار غيبى بسيارى از خداى تعالى بر او وحى كرده بود، از اين واقعه نيز سخن گفته بود هشدار پيامبر نسبت به اين واقعه در حضور همه همسرانش بود. عصام بن قدامه بجلى به نقل از ابن عباس گفته است رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم به همسرانش چنين فرمود:

كاش مى‌دانستم كدام يك از شما صاحب آن شتر پر مو است كه خروج مى‌كند تا اين كه سگهاى حوأب بر او پارس مى‌كنند، از چپ و راست او عدۀ بسيارى كشته مى‌شوند كه همگى در آتش دوزخ خواهند بود و او بعد از آن كه نزديك است [كشته شود]نجات مى‌يابد» . 1

و در حديث ديگرى كه به دنبال آن هشدار شديدى به عايشه داد به همسرانش چنين فرمود:

گويا يكى از شما را مى‌بينم كه سگان حوأب بر او پارس مى‌كنند» سپس به عايشه فرمود: بپرهيز از اين كه تو او باشى» .

 بر گرفته از تاریخ آله کبود نسخه های قدیم در مکتب خانه آله کبود .

محمد علی مقدس.( بتاریخ 1285 هجری قمری)

 

 گوشه ای از حمام تاریخی آله کبود در  عهد شاه اسمائیل اول

 

Image result for ‫ابا وقبا در قدیم بیجار گروس‬‎

یاران عزای کیست که در دشت کربلا،  ماتم ‎‎ نشین ملائک و صاحب عزا خداست» و آفتابِ گرم کربلا، تابیده بر امام ما و سبب، این ساز خدایا که حسین بن علی، شفیع شمر ستم جوی بد اختر نشود» از مهمترین ابیاتی است که در این مراسم نوحه‌‌خوانی، زمزمه می‌شود.

جلوه‌های  از ارادت و محبت مردم  فهیم آله کبود به حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آیینی با عنوان جوش دوره در ماه محرم به اوج خود می‌رسد. از روضه های سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله

(ع  ) البته این نوع عزاداری مخصوص، محلات قدیمی  دراین  روستا است و قدمت آن به 925 سال پیش باز می‌گردد. که ورود فرزندان زید ابن موسی االکاظم (ع ) حسین المحدث  ملقب به بدیع امان همراه خواهرانش ( فاطمه ضغرا ئ وفاطمه کبرائ) وفرزندان محمد ابن موسی الکاظم (ع ) به نامان میر زمان الدین و میر غیاث الدین و میر خضر الدین و دوخواهر به نامان( ام فروه، اسماء، اسماء صغری )  و ورود  کاروان   از شیراز به همدان  و کبود راهنگ به سمت گروس  به قسط شام سوریه بروند چون راه برگشت به مدینه وعراق نداشتند در این منطقه که بخشی از خاک گروس است سکان می یابند. و این ملک را از شخصی خریداری می کنند. ونام  آن ملک را آله کبود نامگذاری می نمایند. آله به عربی به معنی طایفه معروف به طایفه سادات در بلاد گروس. واما کبود نشانه از خستگی را وکوفتگی بر سوار شتران ومجروح شد ه بودند.

حاکم شیراز مردی به نام قتلغ خان» بود. وی با چهل هزار لشکر جرّار، در خان زنیان» در هشت فرسخی شیراز اردو زد و همین که قافله بنی هاشم رسیدند، پیغام داد که حسب الامر خلیفه، آقایان از همین جا باید برگردید. حضرت سید احمد(س) فرمود: ما قصدی از این مسافرت نداریم، جز دیدار برادر بزرگوارمان». اما لشکر قتلغ خان راه را بستند و جنگ شدید خونینی شروع شد اما لشکر در اثر فشار و شجاعت بنی هاشم پراکنده شدند. 

لشکر شکست خورده، تدبیری اندیشیدند. بالای بلندی ها فریاد زدند: الان خبر رسید که ولیعهد(امام هشتم علیه السلام) وفات کرد»! این خبر مانند برق، ارکان وجود مردمان سست ‎عنصر را تکان داده، از اطراف امام زادگان متفرق شدند. جناب سید احمد(س) شبانه با برادران و اقارب از بیراهه به شیراز رهسپار گردیدند و با لباس مبدّل پراکنده شدند وشبانه از تاریکی بین امام زادگان وشیعیان ودوست داران اهل بیت علیه السلام جدایی رخ داد واین خاک  ال کبود قسمت شان بود. بر گرفته از کتاب نفیث مقدث از مکتب خانه های قدیم این روستاء.

با بیجار بیشتر آشنا شویم

 

بیجار در غرب ایران واقع شده و تابع استان کردستان می باشد دارای 7730 کیلومتر مربع مساحت بوده و دارای 288 روستاست که حدود 262 روستای آن قابل ست می باشد . از شمال شرقی به استان زنجان ، از شمال غربی به شهرستان تکاب ( درآذربایجان غربی) ، از جنوب به شهرستان قروه ، از جنوب شرقی به قسمت کوچکی از استان همدان و از غرب به سنندج و دیواندره محدود است.
بیجار منطقه ای است در راستای رشته‌کوه‌های غرب ایران و یک سوم اراضی آن کوهستانی است. جنس خاک آن از سنگهای رسوبی بویژه ترکیبات رسی و آهکی و متعلق به دگرگونیهای دوران سوم است. شهر بیجار به "بام ایران" شهرت دارد چرا که 1940 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و 770 متر از تهران و 425 متر از سنندج بلندتر است. این شهر بعد از شهر کرد بلندترین شهر ایران بوده ودر طول 47 درجه و 36 دقیقه شرقی گرینویچ و عرض شمالی 35 درج و52 دقیقه استوا قرار دارد . بیجار در زمان قدیم معروف به ( بید زار ) بوده و بر خی وجه تسمیه ان را به این دلیل می پندارند . ورشته کوه های سنگ چغماق تا کوه مهر نگار وحمزه عرب در ضلع غربی بیجار که در قلم رو ماد کوچک بوده و آثار  ماندگار در دامنه کوه مهر نگار معروف به تپه ییلاغی  روستای سیر لان است که در ایام انقلاب اسلامی حفاری شده.
 شاه اسماعیل صفوی هنگام لشکر کشی به غرب ایران از این منطقه عبور کرده و نیز سپاهیان چنگیز از آن گذشته اند و اثاری به نام چنگیز قلعه در بالای کوهی به همین نام در 5 کیلومتری شهر حکایت از این موضوع دارد. به دلیل شایستگی ن این منطقه ، در زمان ناصرالدین شاه قاجار ، خزانه دارحکومت فردی به نام "زبیده خانم گروسی " از اهالی  سادات آله کبود بیجار به عنوان همسر شاه و خزانه دار دربار بر گزیده شد  وبرادرش به نام عبدالله پسری خرد سال بود  که از خانواده یتیم وبی سر پرست بودند  این برادر وخواهر صغیر در داخل مسجد آله کبود  با کسب اجازه از ریش سفیدان آله کبود وبا موافقت  به مسعول کاروان عتبات که از کشور عراق به سمت آذر بایجانها  در حرکت بودند همرا خود بردند به در بار و در حکومت وقت نفوذ زیادی پیدا کرد . و عبدالله در سنین جوانی عمر خود را از دست داده وزبیده سادات به عنوان همسر شایسته شاه در می آید. وچون در مکتب خانه قدیم این روستا درس عربی خوانده بود به حساب رسی خزانه داری تسلت پیدا کرده بود. سید محسن زمان از علمای بزرگ این شهر از سادات گروس واهالی آله کبود واز شاگردان شیخ شهید در دوران مشروطه بودند. وبارها به امیر نظام گروسی تذکر می داد که آذوقه بیجار را به تبریز حمل نکن که دودش به چشم خود می رود. اما شاه اسمائیل صفویه برای عبور کار وانهای عتبات به کشور بغداد مبادرت به 2 پل تاریخی کردند یکی در جاده قیدار ودومی در جاده تکاب صلوات آباد. و اهالی  آله کبود مبادرت به ساخت وساز 24 دهنه کار وانسرا جهت استراحت بین راهی برای زائرین وزوار کردند.
مشکلات شرعی به مرحوم شیخ فاضل مراجعه می کردند.
اما با وجود علمایی همچون مجتهد مرحوم شیخ علی مجد العلماء ، مرحوم شیخ حسین مجتهدی،مرحوم شیخ صالح صدر العلماء، مرحوم حاج امام جمعه علی آقا امامی ، مرحوم شیخ باقر واعظ مولایی ، مرحوم سید محسن زمان ، ومرحوم سید احمد صالهی از سادات آله کبود مرحوم سید محمد خضری ، مرحوم واعظ مومنی ، آیت ا فاضل گروسی مشهور به صدرالمجتهدین بود . وبزرگترین مکتب خانه کلاس خطاطی در آله کبود بوده بنام مکتب خانه آقا سید میر مراد که قبر شریفشان در مدینه منوره در قبرستان بقیع است. چنین نقل نموده یکی از قدمای این روستا به نام سید مسعود زمانی که در طول هفته یک بار جندین نفر از شخصیتهای بیجار در آن کلاس خطاطی شرکت می کردند از جمله  حسنعلی خان وامیر نظام گروسی وشیخ فاضل گروسی.

 مسجد موسی ابن جعفر علیه السلام روستای سادات نشین گروس.

هویت امام زاده شاخص گروس آله کبود.

گنبد خضرا. امام زاده ال کبود قدمت بیش از 9

تقدیم به عید سادات آله کبود98

علیه ,آله ,کبود ,امام ,السّلام ,السلام ,آله کبود ,علیه السلام ,که در ,علیه السّلام ,حسین علیه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

BookWay جمهوری اسلامی ایران بهداد کریمی انواع سنسورهای صنعتی