محل تبلیغات شما

به گزارش قدس آنلاین،  سده‌های اول و دوم هجری، اهالی همدان وشیراز از پناه جویان علوی که به دلیل جور و ستم دولت عباسی، از سرزمین‌های خود مهاجرت کرده بودند، استقبال کرده و با حضور نخستین ان علوی در این منطقه بود که مردم بلاد گروس همدان با دین اسلام آشنا شدند.

با ترویج و گسترش اسلام و قدرت یافتن شیعیان علوی، فرمانروایی به دست تعدادی از سادات حسنی و حسینی و  افتاد که از سده چهارم تا دهم هجری، مقدرات ی - اجتماعی این سامان، به خصوص  جنوب همدان را در دست داشتند.

از این رو است که  همدان تعداد زیادی امامزاده را در خود جای داده که هرچند فقط سندیت چندتایی از این امامزاده‌ها مشخص است اما، این شرایط زمینه بسیار مناسبی برای گردشگری مذهبی ایجاد کرده است. اما امام زاده سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان در دل تپه در ضلع جنوبی روستای سادات نشین گروس مشاده میگردد.  و چون گروس از قدیم بخش مرکزی همدان بوده ودر ساییه این امام زاده طلاب زیادی از این بلاد رهسپار حوزه علمییه همدان گشته.

یکی از بزرگ‌ترین امامزاده‏ های شهرستان بیجار گروس است.

قدمت بقعه به  حدود 285 سال است .

وجود این امامزاده در این منطقه باعث رشد و آبادانی شده و اهالی محل وقدمای این دیار از این امامزاده معجزاتی نقل می‏ کنند و در ایام سوگواری مانند روز تاسوعا و عاشورا   ویا نوزدهم ماه رمضان نقل گردیده است.  وبرابر متن شجره نامه تاریخی که در صنحه 1035 هجری قمری قلمی گردیده که یک نسخه تاریخی آن در دست سید مسعود زمانی می باشد.

گردشگران و زواری که از استان های مختلف کشور به این منطقه می آیند امیدوار هستند که امکانات و زیرساخت‌های در حد اولیه برای حضورشان تامین گردد که این امکانات شامل آب مناسب، برق، زیرساخت جاده ها، و مهمتر از همه ارتباطات است که با گسترش فضای مجازی به دنبال اینترنت و ارتباطات مناسب هستند.  لذا از دهیاری محترم وشورای اسلامی آله کبود در خواست عاجزانه دارم در این مورد اقدامات لازم را مبذول دارند بی اجر نخواهد شد انشا الله. در خاتمه از زائرین محترم وعزیز امامزاده سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان خیر مقدم میگویم خادم امام زاده سید حسن زمانی.

 تعزیه ویاشبی خانی در روستای سادات نشین گروس آله  کبود

اشاره:

شاید بتوان هنر نمایش آیینی و مذهبی براساس واقعه کربلا و شهادت امامان که در طول تاریخ به هنر نمایشی تعزیه» شهرت یافته است را دارای نقشی مؤثر در تبیین آموزه‌های امامان شهید (ع) ارزیابی کرد. پرواضح است که تبیین درست وقایع و پرهیز از خرافه‌گویی‌ها در ارائه این هنر، می‌تواند جایگاه آن را به عنوان یک هنر متعالی ارتقاء بخشد.

الف) تعریف

تعزیه در لغت به معنای سوگواری و برپا داشتن مراسم عزاداری به یادبود درگذشتگان است و در اصطلاح به نوعی نمایش آیینی و مذهبی براساس واقعه کربلا و شهادت امامان و وقایع دیگر مذهبی و قصّه‌ها و داستان‌های تاریخی و اساطیری و عامیانه اطلاق می‌شود. با تکامل و تحول تدریجی تعزیه‌خوانی در دوره‌های اخیر، بعضی از تعزیه‌های شادی‌بخش و طنزآمیز نیز به آن‌ها اضافه شده است. از این رو، غم‌انگیز بودن، دیگر شرط حتمی تعزیه به مفهوم کلّی آن نیست.

در دوره قاجاریه .

که از بعضی داستان‌ها و وقایع تاریخی و مذهبی، غیر از واقعه کربلا تعزیه ساخته شد و بر جنبه‌های نمایشی یا درامی تعزیه‌های شهادت نیز افزوده گشت، برخی از نویسندگان و ادیبان، واژه‌های شبیه» و تشبیه» و مانند آن‌ها را که از دیرباز در نوشته‌ها و منابع کلامی و اسلامی وجود داشت.  تعزیه در جوار مرقد مطهر امام زاده سید حسین ملقب به بدیع امان با بیش از ( چهارده) قرن در این روستا همیشه بر پا گشته  وتعزیه خوانانی مشهور به یادگار  مانده. و بر پاییه لغات عربی وفارسی ونسخه های قدیم ودست نوشته ها از فرزندان سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان  دست به دست به یادگار مانده است.زیرا با نگاهی گذرا به تاریخ و تمدن ایران به خوبی می توان دریافت که کشور ما یکی از کهن ترین و سنتی ترین کشورهای جهان است . طبیعتاًٌ در کشوری با این قدمت تاریخی فرهنگی ، همه عناصر تشکیل دهنده فرهنگ انسانی در کنار هم و موازی با یکدیگر خلق می شوند البته بالندگی فرهنگی هر ملتی بر مبنای خصوصیات روحی و روانی آن مشخص می گردد . در درتاریخ تمدن سادات آله کبود از وجود جندین مکتب خانه ومدرسه تدین  وطلاب وملاهای از   این روستا قرنها با خود می بالیدند.

رسمی شدن مراسم عاشورا در عهد قاجار در آله کبود.

مورّخان محلی  شیراز همدان وگروس و ظهیرالدین مرعشی به رغم سابقه دیرین مذهب شیعه در این خطه و حضور سادات در بلاد گروس  روستای آله کبودکه در عهدحکومت علویان، از برگزاری مراسم عاشورا در این مناطق خبری نمی‏دهند، در حالی که به نظر ما نمی‏توان جامعه شیعه را بدون اهتمام به برگزاری این مراسم تصور کرد؛ بنابراین قدر مسلّم، این مراسم در صفحات جنوبی وغرب ایران، به رغم فراز و نشیب‌هایی که داشته، پیوسته برگزار می‏شده است؛ زیرا شیعیان این نواحی وهم قراء به همراه سادات  عزیز وفهیم آل کبود  همواره علاقه‏ ای ویژه به امام حسین -ع - و شهدای کربلا داشتند.  یکی از نوادگان امام زاده سید حسین المحدث ملقب به بدیع امان بنام سید اظهر الدین که وی در امور فرهنگی اجتمایی وروابط حسنه در بین  اقوام وعمو زادگان در این روستابه جا مانده .و در تاریخ  بزرگان وقدما از  این آسیاب های این آبادی نام بُرده شده . سید اظهر الدین در میان اقوام وعمو زادگان به مردم خدمت می کرد ودر نیکی به هم نوعان خود همت می گمارد. وی معتقد به مذهب اهل بیت  (علیهم السلام ) فردی دانشور عادل وخیر در میان فرزندان وعمو زادگانش وسایر  اقوام بر خیرات ومبرات موا ظبت میکرد. تهیه کننده بیش نویس  ازنسخه های قدیم. آله کبود حاج سید حسن زمانی. هم اکنون می پردازم به تاریچه ای

  از زندگانی پربرکت امامزاده حضرت  حسین المحدث مجاهد شهید,  فرزند دوم زید ابن موسی الکاظم علیه السلام و برادر  زاده امام رضا علیه السلام  که در سال  2 هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشود. وی در سنین 92 سالگی با توجه به در درگیری جنگ شیراز در معیت عموی بزرگوارش به نام امیر احمد شاه چراغ ذخم شمشیر برداشته بود در این روستا به شهادت رسیده وچون بعلت جور وستم  حاکمان عباسی قبر وی مدتها مخفی بوده در بلای تپه آبادی مقابل مسجد. ودر سالهای نجندان دور که نوری از آن تپه نمایان گشته وجند معجزات وکرامت دیگر بزرگان وقدما در قرن هفدهم مبادرت به ساخت ایوان ویک شبستان می کنند. فرزندان زید ومحمد همگی در رکاب امیر احمد شاه چراغ بود. که حسین المحدث وجمعی از عمو زادگان که فرزندان محمد بودند به خاک گروس شرف یاب شده اند ولی از تاریخ نام همسران (زید ومحمد ) که از یک مادر کنیز بوده اند قید نشده است. مرقد شریف زید ومحمد در قاعنات خراسان جنوبی  در بخش آفریز می باشد.

روستاي آفريز مركز دهستان آفريزبخش سده شهرستان قاينات در فاصله 50كيلومتري جنوب غربي قاين واقع شده است. روستاي آفريز به علت وجود مرقد منور امام زاده زيد النار از گذشته تاكنون مشهور بوده و احتمالاً قبل از ورود امامزاده بسال 203ه-ق داير بوده، در عصر شاه اسماعيل صفوي بدليل توجه وي به بارگاه امام زاده بر اهميت و رونق آفريز افزوده شده است.

1. جمهرة انساب‌العرب، ص64

 لذا سادات  فهیم وعزتمند آله کبود با بیش از 12 قرن خادمین زوار و زائرین عتبات وعالیات ازکشورهای آزر بایجانها بوده ودر محله بالا معروف به محلع کاروانسرا ها که 24  کاروانسرا بطور تمام وقت در خدمت زائرین وزوار بوده اند. از عهد شاه اسمائیل تا عهد پهلوی اول.

 

هویت امام زاده شاخص گروس آله کبود.

گنبد خضرا. امام زاده ال کبود قدمت بیش از 9

تقدیم به عید سادات آله کبود98

سید ,امام ,حسین ,زاده ,  ,کبود ,امام زاده ,در این ,حسین المحدث ,سید حسین ,آله کبود ,براساس واقعه کربلا ,مذهبی براساس واقعه

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دفتر رسمي ازدواج 130 هرسين